Mandala cursus en Nagargot - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu Mandala cursus en Nagargot - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu

Mandala cursus en Nagargot

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

23 April 2017 | Nepal, Kathmandu

Vandaag (maandag 17 april) was de tweede dag van de mandala cursus. In mijn blog van vorige week helemaal vergeten te vertellen dat ik deze cursus heb gekregen van mijn collega’s aan de Daalweg ;-) !! Femke, een vriendin van Maud, komt de aankomende dagen ons vergezellen. We zijn verder gegaan met het tekenen op het ‘klad’ papier van gisteren. Toen ik deze af had en deze volgens de Nepalese leraar goed genoeg was (ze zijn echt perfectionisten hoor) mocht ik de mandala op A3 formaat gaan maken. Alles moet berekend worden met de hoek van 90 graden, een passer en een liniaal zijn echt ondenkbaar. De mandala bestaat uit een basiscirkel die meestal opgevuld is met geometrische figuren, vormen, lijnen, symbolen en kleuren. Voor het grootste gedeelte heb ik alles kunnen tekenen. Morgen nog de laatste details en dan kan ik beginnen met schilderen!

Dinsdag 18 april
Na het ontbijt (dal bhat) ben ik om 11.00 uur gestart met de derde dag van de mandala cursus. Over het ontbijt.. wat ik heb geleerd is dat iedereen dal bhat anders bereid. De afgelopen dagen heb ik al lekker gegeten bij Ganga didi. Ga ik het dan toch nog lekker vinden? ;-). Ik ben begonnen met het schilderen van de deuren in de stoepa. De deuren staan voor een windrichting en elke deur heeft eigen primere kleur. Na dit te hebben geschilderd kreeg de mandala vorm, super leuk om te zien. Aan het einde van de dag heb ik aardig wat geschilderd.

Woensdag 19 april
Om 11.00 uur begon de derde dag van de mandala cursus. Vandaag stonden de cirkels, triangel, de knoppen van de lotus en de omtrek van de bladeren centraal. De kwasten worden steeds kleiner en het precisie werk is begonnen. Dev (onze leraar) had zelfs een waterkoker bij zich om thee te zetten en had koekjes meegebracht als lunch. Hij was vandaag complimenteus. Het woord ‘big mistake’ heeft hij vandaag niet gezegd, haha. Tegen 15.30 uur zijn Patricia, Ayla, Femke en ik naar ons vaste tentje gegaan waar we een kipburger hebben gegeten. Omdat Ganga didi en Dilip morgenavond niet thuis zijn en het mijn laatste avond is zijn we vandaag alvast naar een Newary restaurant geweest in Kirtipur. Voordat je het restaurant binnen ging moest je je schoenen uitdoen. Op de grond lagen allemaal kussens waar je op kon gaan zitten in kleermakerszit (ik krijg altijd slaap in mijn voeten na een kwartier..). We hebben geplette rijst, zwarte sojabonen, momo’s, ei-pannenkoek, pittige aardappeltjes, vlees en spinazie. Het eten was lekker maar mijn mond stond in brand, enorm pittig. Op donderdag 20 april heb ik van 11.00 uur tot 15.00 uur aan mijn mandala gewerkt.

Vrijdag 21 april was dan echt de allerlaatste dag dat ik aan mijn mandala heb gewerkt en stond in het teken van bijwerken. Alles moest tot de lijntjes worden geschilderd. De ene keer waren de lijnen recht en de andere keer met mooie kronkels.. maar de slogan van mij deze week was: ‘pappie will fix it’ haha ;-). Vervolgens kon hij er nog wel weer een rechte lijn van maken. Tegen 14.00 uur was de mandala af! Ik ben super blij en trots op het eindresultaat. Ik zal een mooi plekje aan de muur uitzoeken als ik terug ben in Nederland. Eind van de middag ben ik met de bus teruggegaan naar huis waar ama al op mij zat te wachten met een kop thee!

Zaterdag 22 april
Vanochtend zijn Esther, Patricia, Maureen en ik om 10.00 uur vertrokken met de bus van Pepsicola naar Bhaktapur. De busrit duurde een half uur. We hebben van Bhaktapur naar Nagarkot gelopen. Op internet staat vermeld dat het 4tot 4,5uur lopen is. Nou.... Wij hebben de toeristische route gelopen want het duurde tussen de6,5 en 7 uur. Ik had niet verwacht dat we door de bossen moesten lopen, door de modder en alleen maar omhoog. Jenn had dus sneakers aan waar na twee maanden slenteren bijna geen profiel meer onder zit (mijn trekking schoenen stonden nog bij Maud). Ik heb van alle steentjes op de paden mogen genieten haha. Onderweg waren er veel oude vrouwen aan het werk in de plantages. Met een vrouw raakten we aan de praat, ze ging zitten in het zand en vertelde dat het werk erg zwaar was en dat ze last had van haar rug. Heel erg zielig om te zien maar ze bleef maar glimlachen. Toen we in Nagarkot aankwamen hebben we eerst gegeten en tegen 19.00 uur kwamen we aan bij hotel 'Greenland'.
De kamer was echt super groot en er was een warme douche!

Zondag 23 april.
Om 4.15 uur ging de wekker om naar een view point te lopen waar je bij goed weer het topje van de Mount Everest kunt zien. Toen we naar buiten keken waren er helemaal geen bergen te zien, alles zat dicht door de bewolking. Conclusie.. Terug in bed. Om 5.30 uur is de bewolking voor een groot gedeelte weggetrokken en daarom staan we binnen tien minuten buiten. Na een uur omhoog te hebben gelopen bereiken we het view point. De wolken zweven tussen de bergen. De Everest was niet te zien maar het uitzicht was echt prachtig! Mede door de groene, volle bomen en bloemen. Na het ontbijt hebben we rustig aangedaan en zijn daarna met de bus terug naar huis gegaan. Ik zat naast een man in de bus die zich zeker een week niet had gewassen.. een lekker geurtje is anders. Toen we thuis kwamen was de sleutel van het slot in de deur kwijt. Na twee uur zoeken bleek dat de sleutel in de schoen van Dina zat haha. In de avond heeft ama roti gemaakt!

  • 24 April 2017 - 10:33

    Kirsten:

    Aaah jenn. Ik krijg er weer kippenvel van. Vind het super voor je wat je allemaal meemaakt daar!!

  • 25 April 2017 - 03:24

    Ivonne:

    Goedemorgen jen.voor jou zal het tijd zijn om op te staan,voor mij tijd om nog en past uur te gaan slapen.
    Ik heb weer genoten van je verhaal dat ik net heb gelezen omdat ik weet eens niet kon slapen.
    Had natuurlijk al veel tijdens ons telefoon gesprek van je boeinde verhalen gehoort,maar lezen blijft leuk.
    Ik ga nog maar weer proberen wat te slapen.
    nogmaals heel veel plezier tijdens de bruiloft

    Dikke kus vonnel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

Actief sinds 01 Maart 2017
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 11883

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

07 Maart 2017 - 09 Mei 2017

Reisblog 3

Landen bezocht: