Een feestelijke en kleurrijke week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu Een feestelijke en kleurrijke week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu

Een feestelijke en kleurrijke week

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

29 April 2017 | Nepal, Kathmandu

Vandaag (maandag 24 april) ben ik na een lange tijd weer naar de school geweest. Wat was het ontzettend leuk om de kinderen weer te zien en met hun muziek te maken. De dag is voorbij gevlogen.

Dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 april waren feestelijke en gezellige dagen.
Op dinsdag ben ik eerst naar school geweest tot 14.00 uur en ben ik vervolgens naar Maud gegaan waar de henna party plaats vond. Er waren vrienden, (oude) vrijwilligers en familieleden van Maud en Sanju. De twee dames die de henna zetten waren echt heel erg goed! Er werd zo uit de losse hand gewerkt. Na driekwartier viel de henna eraf en is het ingewerkt. Nadat iedereen henna heeft laten zetten werd de barbecue aangestoken. Het was een super gezellige dag en avond! Tegen 21.00 uur liepen Patricia, Esther en ik naar het hostel in Thamel waar wij de aankomende drie nachten zouden verblijven. Alleen bij aankomst was de reservering niet goed gegaan. Na vier hostels te hebben geprobeerd hebben we uiteindelijk tegen 23.00 uur een hotel gevonden.

Op woensdag 26 april hebben wij rond 9.00 uur de taxi genomen naar Chobar, de geboorteplaats van Sanju, waar de ceremonie plaats vindt. De nicht van Sanju heeft mij geholpen met mijn sari. Het lukt mij nog niet om deze zelf aan te doen (ik heb meerdere youtube filmpjes bekeken). Tegen 12.00 uur zou de ceremonie starten bij de tempel maar zoals ik de afgelopen weken heb geleerd begint niets stipt om het afgesproken tijdstip. Twee uur later beginnen de ouders van Maud met veel verschillende rituelen. Water, bloemen, fruit, rijst, een tika alles komt voorbij. Dit gedeelte duurt in totaal anderhalf uur. Ondertussen wachten Maud en Sanju in gescheiden kamers totdat hun aan de beurt zijn. Tegen 16.00 uur komt Maud met haar moeder bij de tempel. Wat heeft zij een prachtige rode met gouden sari aan! Vervolgens komt Sanju met zijn familie en start voor de tweede keer de rituelen. Zo worden er meerdere rondjes om de tempel gelopen. Wanneer de trouwring bij elkaar wordt omgedaan wordt er luid geapplaudisseerd. De ringen is ook het enige wat overeenkomt met de bruiloften in Nederland. Tijdens de vijf uur durende ceremonie werd er muziek gemaakt door een Nepalese band. Deze bestond uit negen fluiten, bekkens en een madal. Er werd typische Nepalese muziek gemaakt, waar ik nu aan gewend ben (het klinkt soms een beetje chaotisch)! De dag eindigt met Dal bhat. Het was een lange maar bijzondere dag!

Op donderdag 27 april vond de tweede dag van de bruiloft plaats. Aan het begin van de middag kom ik thuis vanuit Thamel. Eerst werd mijn haar en make-up gedaan door Suzu zodat ama mij later kan helpen met mijn sari. Een uur voordat we weggaan heb ik de sari al aan.. een toilet bezoek is nu niet meer zo eenvoudig ;-). Om 16.00 uur zouden wij op de feestlocatie moeten zijn maar ook hier ‘Nepali time’. Als we naar de taxi lopen zegt ama dat ik op de hoek moet wachten, zij regelt de prijs wel even (bij westerse mensen vragen ze te hoge prijzen vindt ama). Anderhalf uur later komen we aan op de feestlocatie. We zijn zelfs nog best vroeg want na ons komen nog heel veel mensen binnen (ohja het is een ‘kleine’ bruiloft voor Nepalese begrippen waarvoor ongeveer 350 mensen voor zijn uitgenodigd). Als we gaan zitten wordt er gelijk drinken en verschillende soorten snacks gebracht. Later kwamen we erachter dat er ook nog een buffet was, deze heb ik overgeslagen. Wat opviel is dat veel Nepalezen na het eten weggingen (de dal bhat was binnen haha). Er was een grote zaal waar gedanst werd. Tegen 22.00 uur is feest afgelopen en lopen wij (tien Nederlanders) naar Thamel waar we nog een drankje doen. Om 1.30 uur is het tijd om terug te gaan naar het hotel en te gaan slapen

Vrijdag 28 april
Vandaag was de bedoeling om naar school te gaan maar we werden laat wakker en waren Patricia, Esther en ik alle drie moe. Na een heerlijk ontbijt (yoghurt met cruslie en fruit) komen we in Thamel Maud en Sanju tegen. Omdat Patricia morgen vertrekt hebben ze ons uitgenodigd om bij hun een theetje te komen drinken. Na twee uur lopen we terug naar het busstation waar de bus naar Pepsi- cola gaat. Na een uur in een overvolle bus te hebben gestaan, echt een sauna, ben ik dan thuis. Ama heeft thee en eten gemaakt. Tegen 18.00 uur zijn Aron, Patricia, Esther, Suzu en ik naar ‘the hut’ geweest. Dit is een gezellig café met live muziek. Door de vele indrukken van afgelopen dagen ben ik erg moe. Maar dan.. zijn er meerdere muggen in de slaapkamer die ik zelfs met oordoppen nog hoor. Tegen 2.30 uur val ik dan eindelijk in slaap.

Op zaterdag 29 april heb ik om 10.00 uur Patricia naar het vliegveld gebracht. Na vijf maanden in Nepal gaat zij haar avontuur vervolgen in Maleisië. Ik heb afgelopen weken een ontzettende leuke tijd met haar gehad. Wij hebben veel gelachen.. onder andere hebben wij samen de mandala cursus gedaan en brownies gegeten bij ons favoriete tentje. Vandaag werd er in het plaatsje ‘Lalitpur’ koningsdag gevierd. Met de bus zijn Aron, Esther en ik hiernaar toe gegaan.
Natuurlijk moest dit in oranje kleding.. ama heeft bijna al haar kleren uit de kast getrokken, ook al was het geen oranje (ze houdt niet van deze kleur). Uiteindelijk vind ze een gestipte wit- oranje broek en een sjaal. De broek is echt lelijk dus hield ik het maar bij de sjaal haha. De hele dag was het zonnig en warm. We lopen naar de bus en dan begint het knetter hard te regenen. De meeste buiten duren hier een kwartier tot een half uur maar vandaag is dat anders.. het heeft tot 22.00 uur geregend en gehageld. Typisch Nederlands weer dus op koningsdag! Na de juiste bus te hebben gevonden komen we een uur later aan. Het terrein is versierd met oranje vlaggetjes en ballonnen. Voor de kinderen waren er oud hollandse spelletjes georganiseerd zoals spekhappen, sjoelen, blik gooien en klompen stapelen. Ook is er een vlooienmarkt. Het was een gezellige middag en avond met veel Nederlanders.

Zondag 30 april
Vandaag ben ik naar school gegaan aangezien ik afgelopen week drie dagen vrij heb gehad.

Morgen start mijn laatste week in Nepal.. nog even extra genieten dus!!
Namaste x

  • 30 April 2017 - 21:15

    Oma:

    Hoi lieve Jen

    We hebben je verslag weer gelezen
    Je hebt het weer prachtig gedaan en weer heel
    veel beleefd de afgelopen week.
    Je hebt nu nog maar een week geniet er nog van.
    Volgende week Woensdag zien je dan weer.
    Heel veel liefs van ons en een dikke kus Doei Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

Actief sinds 01 Maart 2017
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 11873

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

07 Maart 2017 - 09 Mei 2017

Reisblog 3

Landen bezocht: