De eerste dagen in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jennifer Huizen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

13 Maart 2017 | Nepal, Kathmandu

De eerste week in Nepal zit er al bijna weer op! Wat gaat de tijd snel zeg.
Dinsdag 7 maart was de dag dat het avontuur begon. De vliegreis viel reuze mee (ik heb aardig wat uurtjes kunnen slapen en de nieuwste films gekeken). Nog nooit eerder heb ik in zo’n groot vliegtuig gezeten, er was plaats voor 500 mensen. Tot mijn verbazing zat het voor nog geen ¼ e vol. Hele rijen waren leeg. De overstap vond plaats in Doha (Qatar), wat een inmens luxe en groot vliegveld! Nog moderner dan Schiphol. De tijd gaat snel en om 3.50 uur kan ik boarden in het volgende vliegtuig. Deze is veel kleiner en is helemaal vol. Woensdag 8 maart om 10.30 uur kom ik aan in Kathmandu. Na 45 minuten op de bagage te hebben gewacht (wat heel normaal is hier) kan ik het vliegveld verlaten. Maud en Razu staan buiten te wachten. De taxi’s hier zijn echt klein, de bagage past net achterin. De eerste shock was dat er in Nepal geen verkeersregels zijn! Man man wat eng! Er werd zowel rechts als links ingehaald, scooters, fietsers en voetgangers bevinden zich allemaal op dezelfde weg. Het enige wat geldt, is heel vaak claxonneren als je gaat inhalen. Koeien en honden zijn ook op de weg te vinden. Na dit te hebben meegemaakt verloopt de middag relaxt. Tegen de avond ontmoet ik de andere vrijwilligers.

Donderdag 9 maart hebben wij (Patricia, Marina, Sarah, Razu, Esther, Maud, Sanju en ik) drie uur in de bus gezeten om bij ‘Sukute Beach’ te komen. De wegen zijn niet zoals in Nederland geasfalteerd. Je hoofd stoten tegen het plafond is best normaal. De lange reis was het meer dan waard, wat was dit een mooi adventure camp/resort. Het is gelegen aan een rivier en er was een echt strand.
De tenten waar je insliep waren echt luxe, je lag niet zoals op de camping op een inflating mat maar met een echt bed! Het terrein was voorzien van een zwembad, hangmatten, beelden, vlaggetjes en heel veel lampjes. Na het ontbijt was het tijd om te raften. Na de instructie van wat te doen als… kon het beginnen. Wat ontzettend gaaf! Gelukkig ben ik niet uit de boot gevallen haha. Het voelde alsof we echt heel snel gingen maar door de filmpjes terug te kijken viel dit eigenlijk wel tegen.

Op vrijdag 10 maart gaan wij in de ochtend met de bus (drie uur) terug Thamel. Sinds januari had het hier al niet meer geregend. Vandaag regent het dus wel. We gaan opzoek naar kleurpoeder voor het Holi festival voor zondag. Iedereen koopt twee kleuren, ik heb uiteraard één roze gekozen, de ander is geel. In de avond hebben we een filmpje gekeken.

Zaterdag 11 maart start na het ontbijt Nepalese les. Eerst wordt er door Sanju kort uitgelegd hoe de cultuur in elkaar steekt en wat de do en don’ts zijn. Vervolgens begint de taalles.
De Nepaleese taal heeft een andere zinsopbouw, met uiteraard uitzonderingen. Na zinnen te hebben geschreven is het tijd om het uit te spreken… sommige woorden lijken wel chinees. Maar aan het einde van de les ken ik enkele woorden. Of ik het ook kan onthouden is het tweede.
Tot slot zijn we naar de monkey temple geweest. Na ongeveer 300 traptreden te hebben gelopen komen we boven, wat was dit gaaf zeg. Ik heb nog nooit zoveel apen bij elkaar gezien. De schade wat de aardbeving van bijna twee jaar geleden heeft veroorzaakt was op deze plek heel goed te zien. De stenen van de verwoeste gebouwen liggen verspreid over de grond. Zowel indrukwekkend als triest te zien.

Holi time op zondag 12 maart. Deze dag kan in één woord worden omschreven: Kleurrijk!
Holi is een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Het Holifeest wordt gevierd met dans, zang, eten en het strooien met gekleurd poeder
Vanaf 11.30 tot 15 uur is er met kleurpoeder gegooid (je zat er letterlijk helemaal onder), iedereen doet mee van jong tot oud. Een echt volksfeest De foto’s zeggen genoeg!
We mochten mee eten in de wijk waar Sanju zijn familie woont. Voor de mensen die het nog niet weten… in Nepal is eten heel belangrijk, twee keer per dag dal bhat (rijst met linzen en curry’) is heel normaal. Ik moet hier aan wennen zowel het pittige eten als de hoeveelheid. Maar iedereen hier verteld mij dat het wel goed komt, daar vertrouw ik dan maar op! In de avond hebben we met een ander Nederlands koppel en een Duitse jongen een film gekeken.

Straks begint de tweede dag van de introductie. Ook ontmoet ik vandaag mijn gastgezin in de wijk pepsi cola. Ben heeeel benieuwd!
Ik ga mij hier, in Nepal, de aankomende weken zeker vermaken! Ik zal proberen elke week een blog te posten over mijn avonturen.

Namasté

  • 13 Maart 2017 - 08:04

    Mams:

    Hoi lieve Jen, wat een leuk verslag! Dat was een druk weekje om mee te beginnen. Zo te lezen geen heimwee naar Losser

  • 13 Maart 2017 - 08:18

    Kirsten:

    Jennyyy,
    Wat een leuk geschreven verslag zeg!
    Fijn dat de reis meeviel. Ik heb in mei ook een tussenlanding in Doha. Maar goed om te wete dat het een mooie luchthaven is! De verschillen in het verkeer en eten herken ik wel een beetje van suriname. Vooral dat gedeelte van je kop stoten, hahah! Daar is het vandaag Holi paghwa, man wat mis ik dat nu! Gaaf he al die kleuren en al die mensen die het vieren.
    Het klinkt alsof jouw opvang daar best goed geregeld is, superfijn!
    Leuk dat je gelijk al zoveel mensen hebt ontmoet en samen dingen onderneemt. Daar houd je vast en zeker bijzondere en unieke vriendschappen aan over.
    Ik wens je heeeeel veeeel succes en vooral heeeel veeel plezier!! Geniet van alles om je heen en neem het goed in je op want voor je het weet zit je weer in Nederland. Ps hoe warm is het daar eigenlijk?

    Liefs Kirsten

  • 13 Maart 2017 - 08:23

    Kirsten :

    Jennyyy,
    Wat een leuk geschreven verslag zeg!
    Fijn dat de reis meeviel. Ik heb in mei ook een tussenlanding in Doha. Maar goed om te wete dat het een mooie luchthaven is! De verschillen in het verkeer en eten herken ik wel een beetje van suriname. Vooral dat gedeelte van je kop stoten, hahah! Daar was gister ook Holi paghwa, man wat mis ik dat nu! Gaaf he al die kleuren en al die mensen die het vieren.
    Het klinkt alsof jouw opvang daar best goed geregeld is, superfijn!
    Leuk dat je gelijk al zoveel mensen hebt ontmoet en samen dingen onderneemt. Daar houd je vast en zeker bijzondere en unieke vriendschappen aan over.
    Ik wens je heeeeel veeeel succes en vooral heeeel veeel plezier!! Geniet van alles om je heen en neem het goed in je op want voor je het weet zit je weer in Nederland. Ps hoe warm is het daar eigenlijk?

    Liefs Kirsten

  • 13 Maart 2017 - 09:22

    Daphne:

    Hee Jen,

    Leuk om je blog te lezen. En wat heb je al veel gedaan. Gaaf! De omas en opa zijn ook erg nieuwsgierig dus zo kunnen ze je reis mooi volgen! Heel veel plezier verder.
    Xx

  • 13 Maart 2017 - 11:32

    Betsie:

    Hai Jen wat een mooi verslag fijn dat je alles zo mooi vind We kijken uit naar je volgende verslag Blijven genieten van deze spannende tijd Heel veel liefs van ons Een heel dikke kus van opa en oma

  • 13 Maart 2017 - 14:41

    Henriette :

    wat spannend allemaal ,geniet er maar van leuk om er een verslag van te maken , wel voorzichtig zijn hoor en ik kijk al weer uit hoe je het hebt bij je gastgezin

  • 13 Maart 2017 - 16:04

    Melissa:

    Gaaf. Jen. Mooi verhaal en dito foto's. Leuk om zo op de hoogte te blijven van je reis!!!

  • 13 Maart 2017 - 16:15

    Oma Sini:

    Jennifer Wat heb je het mooi. Kus oma

  • 14 Maart 2017 - 08:20

    Jolinde:

    Hoi Jennifer,

    Wat gaaf!! Ik ga je volgen hoor :)
    Geniet!! Maar dat gaat zeker goedkomen als ik dit zo lees..

    Groetjes Jolinde

  • 16 Maart 2017 - 18:06

    MIrande:

    Hoooi Jen,

    super gaaf dat je het zo naar je zin hebt en ontzettend leuk om je ervaringen te lezen.
    geniet er van xxx Mir

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jennifer

Actief sinds 01 Maart 2017
Verslag gelezen: 1573
Totaal aantal bezoekers 11874

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

07 Maart 2017 - 09 Mei 2017

Reisblog 3

Landen bezocht: